Iskolánk hetedik osztályos diákjai a “Határtalanul” nyertes pályázatnak köszönhetően idén is Erdélybe látogatnak.
2025. május 26. – 1. nap
Határokon innen és túl – Időutazás a tanulás szárnyain
A Váli Vajda János Általános Iskola 7. évfolyamos diákjainak Határtalanul! tanulmányútja Erdélyben
Hajnalban, amikor a nap még félálomban köszöntötte a házunktáját, iskolánk hetedikesei izgatott várakozással szálltak buszra. Nem csupán egy utazás vette kezdetét: egy különös, lelki és szellemi időutazás indult meg, ahol a földrajzi határok átlépésével történelmi és kulturális határokat is magunk mögött hagytunk.
Mert amikor átléptük a magyar-román határt, valójában nem csupán országot váltottunk – időben is hátraléptünk. A múlt századok emlékei tárultak fel előttünk, a valaha volt Osztrák–Magyar Monarchia egykori földjein járva. A zöld dombok és hegyek ölelésében kanyargó út minden kanyarja egy-egy új történetet hozott felszínre, amelyet a tanulók nem tankönyvből, hanem honismereti vezetőnk segítségével az elmúlt századok élő emlékezetéből olvashattak ki. Arad – A szabadság szelleme
Első állomásunk Arad volt, ahol a történelem nem csupán tananyag, hanem jelenlévő emlékezés. A Szabadság-szobor előtt állva a diákok csendben hallgatták honismereti vezetőnk szavait a 13 aradi vértanúról. A szabadságharc véráldozatáról szóló történet itt elevenedett meg igazán: az addig elvont történelmi esemény személyes és érzelmi tartalommal telt meg. Egy perc néma csenddel adóztunk emléküknek.
A belváros főtere lenyűgöző volt. A neoklasszicista és szecessziós épületek között sétálva a diákok nemcsak a város történelmi rétegeit ismerhették meg, hanem azt is, miként él együtt a múlt és a jelen. A megfigyelés, a reflexió és a közös feldolgozás a történelmi tudás elmélyítését szolgálta – így vált mindez a tanulás élményévé. Déva – A vár, amely most várt ránk
Második állomásunk Déva volt, ahol a város fölé magasodó vár a magyar mondavilág egyik legismertebb történetét hordozza. A tanulók korábbi tanulmányaikban megismerték Kőmíves Kelemen legendáját, s most végre testközelből láthatták a történet helyszínét. Sajnos a felvonó és a lépcső ideiglenes lezárása miatt a várba való feljutás elmaradt, de ez sem csökkentette a hely szellemiségének erejét.
Pedagógiai szempontból ez a helyszín különösen fontos volt: megmutatta, hogyan kapcsolható össze az irodalmi anyag a történelmi és földrajzi ismeretekkel, miként szövődik össze a tantárgyak közötti integráció. A tanulók nemcsak új ismereteket szereztek, de saját gondolataikat, érzéseiket is megosztották egymással. Gyulafehérvár – A hit, a hatalom és a kultúra keresztútján
Harmadik állomásunk Gyulafehérvár volt, ahol a történelem szinte tapintható. A belváros patinás épületei között sétálva, a tanulók megismerkedtek Erdély egyik legfontosabb szellemi és vallási központjával. A püspöki székesegyház – a gyulafehérvári bazilika – falai között századok emlékezete szólalt meg.
A templom, ahol Hunyadi János sírja is megtalálható, kiváló alkalmat adott arra, hogy az oktatás interdiszciplináris módon valósuljon meg: történelem, művészettörténet, irodalom és vallási ismeretek találkoztak ezen a szakrális helyen. A tanulók itt megtapasztalhatták, milyen mély és gazdag az a kulturális örökség, amelynek részesei vagyunk – s milyen felelősség azt megőrizni, továbbadni. Tanulás határok nélkül
A Határtalanul! program célja túlmutat az egyszerű tanulmányúton. Lehetőséget ad arra, hogy a diákok identitásuk megerősítése mellett közvetlen tapasztalatokat szerezzenek a külhoni magyarság életéről, értékeiről és kihívásairól. A pedagógiai program szerves részeként feldolgozott út során a tanulók nem csupán tanultak, de érzékenyebbé váltak a történelmi, társadalmi és kulturális kérdések iránt.
Együtt tanultunk – nemcsak a tanároktól, hanem egymástól is. A közös élmények, a megosztott gondolatok, a felmerülő kérdések mind hozzájárultak ahhoz, hogy a tanulás élménnyé, az élmény tudássá váljon.
Mert a tanulás valóban határtalan – csak a kíváncsiság, a nyitottság és a közös gondolkodás szabhat neki irányt.
A koraesti órákban elfoglalhattuk szállásunkat Nyárádtőn, ahol a nap végén – a hosszú út és a tartalmas program után – együtt vacsorázhattunk a váli tanulókkal. Ez a közös étkezés nem csupán testi felüdülést nyújtott, hanem lehetőséget adott az ismerkedésre, a barátságok első magvainak elhintésére. A közös vacsora során a gyerekek már nem két külön iskolaként, hanem egy közösségként ültek asztalhoz – egy közösségként, amelynek tagjai közös élményeket, közös értékeket, közös múltat és közös jövőt osztanak meg egymással.
2025. május 26. – 2. nap
Határokon innen és túl: Erdély szíve dobogni kezd – Egy nap Marosvásárhelyen
A második nap hajnalán a nyárádtői reggel csendjét már a várakozás izgalma lengte körül. A gyermekek szemében ott csillogott az újabb felfedezések ígérete, és ezúttal Marosvásárhely tárta ki előttünk kapuit – a kultúra, a közösség, az élmény és az ismeretszerzés színterét. Kultúrpalota – ahol a művészet tanít és a zene megszólít
Elsőként a város egyik legékesebb gyöngyszemét, a Marosvásárhelyi Kultúrpalotát tekintettük meg. A szecesszió jegyeit magán viselő épület lenyűgöző szépségével és művészi gazdagságával méltó bevezetése volt e tartalmas napnak. A diákok rácsodálkozhattak az üvegablakok finom részleteire, a hangversenyterem arányaira és akusztikájára, a belső terek esztétikai összhangjára – miközben felfedezhették, miként szolgálja a művészet a nemzeti identitás és a közös kulturális örökség megőrzését.
Különleges élmény volt, hogy betekintést nyerhettünk egy szimfonikus zenekar koncertjére való felkészülés folyamatába. A hangszerek próbái, az összehangolt munkafolyamat és a tér betöltése a hangzás erejével mind-mind lenyűgözte a tanulókat. Érezhető volt, ahogyan a zene fokozatosan hatalmába kerítette őket – mintha a hangok finom szövedéke áttörte volna a hétköznapok zaját, és valami mélyebb, nehezebben megfogalmazható érzést ültetett volna beléjük.
Ez az élmény túlmutatott a puszta szemlélődésen: nevelési értéke abban rejlett, hogy közvetlen tapasztalattá tette a zene befogadását, erősítve a tanulók érzelmi intelligenciáját, esztétikai érzékét és kulturális nyitottságát. A művészettörténeti ismeretek, a zene, az irodalom és az építészet itt egyetlen nagy tanító egységgé olvadtak össze – ahogy a hangszerek a zenekarban, úgy ezek az élmények is harmóniába kerültek egymással a tanulás színterén. Hit, történelem és reflexió
A nap során egy újabb különleges helyszínen tettünk látogatást: megtekintettük Marosvásárhely híres, bizánci stílusban épült ortodox székesegyházát. A templom belső tere lenyűgöző pompával tárult elénk – az aranyozott ikonok, a monumentális freskók és a kupola alatt visszhangzó csend olyan atmoszférát teremtett, amely önmagában is tanító erejű volt. A gyerekek elcsendesedtek, tekintetük a szakrális tér részletein időzött – figyelmükben ott volt a tisztelet, a kíváncsiság és az esztétikai rácsodálkozás egyszerre.
Honismereti vezetőnk e különleges térben rövid, de annál tartalmasabb bemutatót tartott a keleti kereszténység liturgikus világáról. Az énekelt imádság hangjai – az ortodox zenei hagyomány mély, rezgő tónusai – betöltötték a teret. A gyerekek a zene és a szakrális szöveg összefonódásán keresztül bepillantást nyerhettek egy olyan vallási és kulturális hagyományba, amely ritkán szerepel a tantermi mindennapokban. Pedagógiai szempontból e pillanatok nemcsak a vallási toleranciát és a kulturális sokszínűség elfogadását erősítették, hanem zenei nevelési szempontból is mély és hatásos élményt nyújtottak.
A templom csendjéből kilépve újabb, sokkal feszültebb történelmi kérdések tárultak elénk: megtekintettük Avram Iancu szobrát, amely sokak számára a román nemzeti függetlenség szimbóluma, ugyanakkor a magyar közösség kollektív emlékezetében a magyarok elleni gyűlölet és megtorlás jelképévé is vált. Ez a helyszín különösen fontos volt abból a szempontból, hogy a tanulók érzékenyítő, árnyalt történelemszemlélettel találkozhattak. A pedagógusok és vezetőnk segítségével beszélgetés bontakozott ki arról, hogyan alakulhatnak ki eltérő narratívák, miként hat a történelemértelmezés a jelenre, és mi a felelősségünk abban, hogy a múlt sebei ne váljanak újra indulatok forrásává. Székely Olimpiai Játékok – közösségformáló élménytanulás testvériskolánkban
A nap folytatásában iskolánk tanulói a helyi testvériskola diákjaival együtt vettek részt egy közös sportnapon. Az úgynevezett Székely Olimpiai Játékok jóval többek voltak, mint fizikai kihívások sora – a nevetés, az együttműködés, a csapatszellem, az egymás iránti tisztelet mind-mind jelen voltak. A játékok során fejlődött a tanulók szociális kompetenciája, problémamegoldó és együttműködési készsége, valamint mozgáskultúrája is.
A nap egyik legvidámabb momentuma kétségkívül a kötélhúzó verseny volt, melyben a vendégpedagógusok és a helyi tanárok mérhették össze erejüket – s amely, mint egy jó népmese, döntetlennel zárult. Az efféle interakciók a pedagógiai kapcsolatokat is mélyítik: példaértékűek a tanulók számára, miként lehet versengés közben is őrizni az összetartozás érzését. Táncház – élő hagyományok az oktatás szolgálatában
A délután a zene és a mozgás örömével telt. Fazakas János néptáncoktató vezetésével a tanulók erdélyi és moldvai táncokat ismerhettek meg – nemcsak lépéseket, hanem kultúrát, történelmet, hagyományt is tanultak. A közös éneklés, a kör és páros táncformák gyakorlása során fejlődött ritmusérzékük, testtudatuk, ugyanakkor szociális érzékenységük és nyitottságuk is. A néptánc nem csupán hagyományőrzés, hanem élményalapú tanulás – a közösségi nevelés, az identitásformálás kiváló eszköze. Állatkerti ismeretségek – élővilág testközelből
Később a Marosvásárhelyi Állatkert ösvényein sétálva diákjaink nemcsak szórakoztak, de bővíthették biológiai és környezeti ismereteiket is. Megismerhették a veszélyeztetett fajokat, azok élőhelyét, valamint az állatvédelem jelentőségét. Az állatok megfigyelése során a tanulók tapasztalati úton mélyíthették el a természet iránti tiszteletüket, s erősödhetett bennük a fenntarthatóság és az ökológiai felelősségvállalás gondolata. A vár és a lélek hangja
A nap zárásaként a marosvásárhelyi vár falai közé léptünk be. A középkori erődítmény egykori története, a bástyák meséje és a vártemplom komor csendje különös nyugalmat árasztott. Az orgonakoncert, melyet szerény és mégis felemelő módon hallgattunk végig, szinte átemelte a diákokat egy másik dimenzióba – az emelkedett figyelem, az áhítat és a zene nyelvén megszólaló történelem világába.
A koncert után közösen énekeltük el a Székely himnuszt, méltó lezárásaként e napnak. A hangok egymásba olvadtak, és valami különös, megnevezhetetlen kapocs jött létre – nemcsak időn és téren, hanem ember és ember között. A gyerekek ezen a napon nemcsak tanultak, hanem éreztek, kapcsolódtak, és – talán nem túlzás így mondani – lelki értelemben is gazdagodtak.
2025. május 28. – 3. nap
A harmadik nap reggelén buszunk újra útnak indult – ezúttal magas hegyek, mély szorosok, zöld völgyek felé. Az út maga is tanított: kanyargós szerpentineken kapaszkodva a táj fokozatosan átváltozott, mintha a földrajzi térrel együtt a lélek tere is kitágult volna. A természet itt nem díszlet volt, hanem tanító, társ és élmény egyszerre. Békás-szoros és Gyilkos-tó – a természet mitológiája
Első állomásunk a Békás-szoros volt – a természet monumentális katedrálisa, ahol a sziklák égbetörő csendje és a mélység fölé hajló erdők mintha az emberi létezés kérdéseire válaszoltak volna. A gyerekek áhítattal figyelték a mészkőfalak között húzódó keskeny utat, a patakot, mely évezredek alatt vájta ki ezt a csodát. A természeti képződmények felfedezése során földrajzi ismereteik mélyültek, miközben megtanulták azt is, hogyan válik a természet a kultúra részévé – hogyan őriz és mesél múltat.
A Gyilkos-tó partján a diákok egy különös legendával ismerkedtek meg: a földcsuszamlással keletkezett tó és a kiálló fenyőtörzsek története különös módon egyesíti a földtani ismereteket és a székely népi mitológiát. Itt a tanulás valóban komplex élménnyé vált – érzékenyítő, élményszerű és mélyen emberi. Madéfalva – az emlékezés fájdalma és méltósága
Később Madéfalva felé vettük az irányt, ahol a Siculicidium emlékművénél elidőztünk. Az 1764-es tragikus esemény, a székelyek lemészárlása, megdöbbentette a tanulókat. A magyar szalag megkötése után honismereti vezetőnk bemutatta és elmondta, mit jelent a hűség, az áldozat és a történelmi felelősség.
A néhai Potápi Árpád János nemzetpolitikáért felelős államtitkár emlékére állított kopjafánál is megálltunk, és magyar szalagot kötöttünk, ezzel is kifejezve összetartozásunkat és tiszteletünket. Ezek a gesztusok nemcsak történelmi tudatot, hanem érzelmi kötődést is építenek a tanulókban – segítik őket abban, hogy megértsék, mit jelent magyarnak lenni a világ különböző pontjain. Csíkszereda – múlt a falak között, jövő a szívekben
A délutáni órákban Csíkszereda belvárosában sétáltunk. A város csendes méltósággal őrzi történelmét és identitását. A Mikó-vár falai között berendezett Székely Nemzeti Múzeum gazdag tárgyi anyagával, fotóival, és néprajzi bemutatóival segítette a tanulókat abban, hogy elmélyítsék ismereteiket a székelység történelméről, hagyományairól és küzdelmeiről.
A kiállítások pedagógiai szempontból kiválóan alkalmasak voltak a vizuális nevelés és a történelmi képzelet fejlesztésére, valamint arra, hogy a tanulók megértsék: a tárgyak mögött történetek rejlenek – emberek, közösségek, sorsok. Csíksomlyó – a hit és az összmagyarság szent helye
Ezután a csíksomlyói kegytemplom következett – a Babba Mária szentélye, ahol a vallásos áhítat és a nemzeti összetartozás mély érzései találkoznak. A templomban rövid ismertetőt hallhattunk a kegyhely történetéről, s arról is, miként vált a Kárpát-medencei magyarság szimbolikus központjává.
A diákok elcsendesedve hallgatták, hogyan gyűlnek össze itt évről évre a világ minden tájáról érkező magyarok – egy közös cél, egy közös imádság, egy közös emlékezés jegyében. Az ilyen helyek, ahol hit és identitás összefonódik, különleges nevelő hatással bírnak: erősítik a lelki-szellemi kohéziót, a kulturális önazonosságot, és értelmet adnak az elvont fogalmaknak, mint „nemzet”, „hit” vagy „összetartozás”. A csíksomlyói nyereg – elcsendesülés a természet ölében
A napot a csíksomlyói nyeregben zártuk, ahol a fakultatív program során volt lehetőség személyes reflexióra, közös gondolatcserére, sétára és belső elmélyülésre, hangoskodásra. A hegygerinc lágy vonulata, a lenyugvó nap fénye, a csend és a természet közelsége méltó befejezése volt ennek a tartalmas napnak. A tanulók itt nemcsak pihentek, hanem kimondták élményeiket, gondolataikat, érzéseiket, hanem elénekeltük a régi székely himnusz mellett a jelenlegit is. A pedagógiai feldolgozás részeként ezek az önreflexiók is fontos szerepet kaptak: erősítették a szóbeli kifejezőkészséget, az élményfeldolgozás képességét, és a személyes tanulás elmélyítését. 2025. május 29. – 4. nap
Negyedik napunk reggelén a Nap aranysárga szűrőjén keresztül valami megfoghatatlan csend lengte be a tájat. Mintha maga az idő is lassabban lépett volna, teret adva az emlékezésnek, a nemzeti önazonosság csendes újrahangolásának. E napon múlt és jelen, költészet és történelem, személyes élmény és kollektív emlékezet egymásba fonódva tanítottak.
Utunk első állomása Székelykeresztúr volt, ahol a Gyárfás-kúria kertjében megálltunk egy különleges tanú előtt: a Petőfi-féle körtefa alatt. Az öreg fa, amely évszázadok viharait túlélve hajt újra és újra levelet, mintha önmaga is egy verssé vált volna. Itt hangzott el – csendes áhítatban, ünnepélyes pillanatként – Petőfi Sándor utolsó verse, az Egy gondolat bánt engemet. A diákok lélegzet-visszafojtva hallgatták a költő halhatatlan szavait, melyek méltósággal és végső elszánással tekintenek a hazáért hozott legnagyobb áldozat felé.
A pillanatot még emelkedettebbé tette, hogy megidéztük Kányádi Sándor versét is – Haldoklik az öreg tanú… – amely a körtefában már nemcsak fát, hanem élő történelmi emlékezetet lát. A költészet e ponton nem csupán irodalmi anyag, hanem közösségi élmény és identitásképző erő lett: a tanulók nem olvasták, hanem átélték a verset. Héjjasfalva – a szabadság emlékezete
Továbbindulva a segervári csata helyszíne következett, ahol a héjjasfalvi emlékműnél hajtottunk fejet az 1849. július 31-én elesett magyar honvédek előtt. A csendes főhajtás, a tanárok történelmi keretbe helyezett ismertetője és a tanulók spontán kérdései megerősítették, hogy a helyszíni tanulás – különösen nemzeti történelmünk szent helyein – mélyebb nyomot hagy a lélekben, mint bármely tankönyvi lecke. Segesvár – történelem az ódon kövek között
Ezután Segesvár következett, a város, melynek vára még ma is őrzi a középkor szellemét. Ódon falai között barangolva megismerkedtünk az erdélyi szász városkultúra történetével, a céhes világ életével, s nem utolsósorban a város egyik leghíresebb szülöttével, Vlad Tepes, a Walt Disney-féle Drakula alakjával is. A város dombjaira épült szerkezete, a Diáklépcső, az óratorony és a városfalak kiválóan illeszkedtek a földrajz, történelem és kultúrtörténet tantárgyi integrációjába. Szejkefürdő – mini Erdély és a székely géniusz
Délután a szejkefürdői Mini Erdély park varázslatos világa tárult elénk. Az apró, de hűségesen megformált makettek között járva tanulóink térben és időben is utazást tehettek a történelmi Erdély tájain és épített örökségén keresztül. A park különösen alkalmas volt arra, hogy a vizuális tanulást és a topográfiai ismeretek elmélyítését játékos módon, élményszerűen szolgálja.
Innen néhány lépés vezetett Orbán Balázs, a „legnagyobb székely” síremlékéhez. A polihisztor munkássága – néprajzi gyűjtései, írásai és utazásai – példaértékű a tudás iránti elkötelezettség és a nemzeti szolgálat szempontjából. Megemlékezésünk során a tanulók rádöbbenhettek arra, hogy a tudományos kíváncsiság és a hazaszeretet nem egymást kizáró, hanem egymást erősítő erők lehetnek. Farkaslaka – a szülőföld szavai
Következő állomásunk Farkaslaka, ahol Tamási Áron sírjánál álltunk meg. Az író szavai – „Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne” – ma is irányt mutatnak. A tanulók számára a helyszín lehetőséget adott arra, hogy irodalmi ismereteiket személyes élménnyel gazdagítsák, s elgondolkodjanak azon, mit jelent számukra az otthon, a haza, a nyelv, amelyen gondolkodnak és álmodnak.
A Trianon-emlékműnél közösen énekeltük el a Székely Himnuszt – a közös dallam újra és újra összefűzte a lelkeket, mint láthatatlan fonál, amely a múlt sérelmein át is képes megtartani, erőt adni és közösséget teremteni. Itt hangzott el a gondolat, amely talán az egész út mottójává válhatott volna: bár határok választanak el bennünket, de egyek vagyunk – magyarok vagyunk, és összetartozunk. Székelyudvarhely – egy nap méltó lezárása
A nap végén Székelyudvarhely vendégszerető ölében zártuk utunkat. Szállásunkra érkezve már alkonyodott, ám a fáradtság ellenére is különleges hangulat lengte be a csapatot. Együtt fogyasztottuk el vacsoránkat, már nem csupán utazóként, hanem tapasztalatokkal, történetekkel, közös élményekkel megerősített közösségként.
Ez a nap újra és újra emlékeztetett arra, hogy a múlt nem mögöttünk van, hanem bennünk él tovább – abban, ahogyan gondolkodunk, érzünk, cselekszünk. A Határtalanul! program e napján nemcsak emlékhelyeket látogattunk, hanem saját nemzeti identitásunk újabb rétegeit fedeztük fel – és ez a felfedezés, akár a hegyeink, örökké velünk marad.
2025. május 30. – 5. nap
A Határtalanul program utolsó napján a Királyhágón keresztül érkeztünk Nagyváradra. Már az út is különleges élményt nyújtott: a táj szépsége és a történelmi emlékhelyek látványa emlékezetes zárást adott a napnak.
A Határtalanul! program zárónapján a Királyhágón átkelve érkeztünk Nagyváradra. Már az utazás is különleges élményt adott: a táj szépsége és a határon túli magyarság nyomainak megérintése maradandó benyomást keltett a diákokban.
Elsőként a Nagyváradi Püspöki Székesegyházat tekintettük meg Szent László királyunk nyomában járva, majd kívülről a Püspöki Palotát. Ezután városi sétánk során felfedeztük a főutca impozáns szecessziós házait, a Holnaposok szoborcsoportját, a Szigligeti Ede Színház épületét és a Szent László templomot. A program végén szabadidős városnézés következett az üzletsoron.
A látottak és hallottak révén a tanulók kézzelfogható közelségből ismerkedhettek meg a határon túli magyarság kulturális örökségével, irodalmi emlékeivel, vallási értékeivel. Mélyebb megértést kaptak a nemzeti összetartozás jelentőségéről, a történelmi emlékezet fontosságáról, és arról, mit jelent magyarnak lenni a határokon túl is. Ezáltal fejlődött identitástudatuk, empátiájuk és kulturális nyitottságuk is. (Szerző : Fux István)
**2025. március 4-én, kedden 17.00 órakor iskolánkban hittan oktatásról szóló tájékoztatót tartunk leendő elsőseink szüleinek. Megjelenésükre számítunk!**
TÁMOGATÓINK
Köszönjük szépen, hogy felajánlásaikkal támogatták rendezvényünket!
Ádám Éva
Afrodité Hotel Zalakaros
Ambrus Attila
Bodrogi Kúria Wellnesshotel
Bus család
Busch Ferenc
Buschné Körmendi Edit
Csuta Cukrászda
Csuta Cukrászda
Domak család
Domak család
Dömsödiné Somogyi Nikolett
Herczku Tímea
Horváth Beáta
Jován Kft. Kőkereskedés
Kecskés család
Keresztesné Kovács Csilla
Kincses család
Kleinné Szabó Erzsébet
Kroóné Faragó Nikolett
KSE
Magyaródi család
Mayer-Klein Fanni
Meseautó Gyermekfodrászat
Molnár Ferencné
Molnár Mária
Nagy Anikó
Némethné Szabados Friderika
Orosz Katalin
Oroszi Ágnes
Potakocsi Étterem Martonvásár
Reppman Éva
Robinia Group Kft-től
Ruff család
Soós család
Street Food Martonvásár
Szabadtéri családi fotózás Bereczki Zsuzsával
Szarvas-Tóth Adrienn
Szendi Iván
Tokodiné Németh Mónika
Ujszászi Csaba
Ujszásziné Takács Zsuzsanna
Vabrik és Fia Kft.
Váli Vadásztársaság
Vassné Tóth Anna
Végh Ilona
Velence Resort&Spa
Veres Zsolt
Virág Anikó
Vörös Márk